Thursday, December 20, 2012

Latihan Asas Visualisasi

-->

Mulakan dengan visualisasi yang kecil-kecil dahulu. Energi dah ada (Reiki), jadi mantapkan saja dengan olahan-olahan teknik dari ilmu kuasai minda. Jika digabung dengan tenaga kerohanian yang ikhlas, lebih mantap. 

Visualisasi harus dengan perasaan merasa@feel yang kita SEDANG MENGALAMINYA. Bila ini dilakukan, daya tarikan menjadi kuat untuk menjadi realiti. Harus dilakukan dengan visualisasi jelas + rasa + berulang-ulang.

Cuba cipta 1 visualisasi paling mudah dan ringkas misalnya dapat makan coklat Cadbury 1 papan. Buat selalu dan dengan izin ALlah saja ia boleh menjadi realiti.

Biasanya seperti contoh di atas. Apa yg berlaku? Otak diransang, tubuh juga turut dirangsang utk proses menuju ke arah apa yang telah kita visualisasikan itu. Boleh jadi kita terus pergi ke kedai dan beli pada hari yang sama. Atau ada seseorang yang belanja, atau beri hadiah dsb. Semua ini adalah 'sebab-sebab' yang berlaku tidak kira samada perlu keluarkan duit sendiri atau percuma.

Yang penting di sini adalah, APA YANG KITA VISUALISASIKAN + RASA MENJADI REALITI.
 
Visualisasi sebaiknya dalam keadaan TENANG, SANTAI. Tidak semestinya duduk meditasi. Asalkan TENANG, SANTAI. 

Elakkan visualisasi ketika memandu, perjalanan akan menjadi amat pantas menuju ke 'salah jalan' & kemalangan. :-)

Contoh mudah untuk mendapat parking kereta. Cuba visualisasikan sebelum keluar rumah, afirmasi dan visual dalam minda kereta mudah dapat parking dengan perasaaan gembira dan syukur kerana mudah mendapat parking.  Bila dah visual, gerak kita akan bergerak mengikut apa yang telah kita visualkan. Terjadi pergerakan yang kita rasa seperti ‘kebetulan’ saja mendapat parking apabila tiba di tempat yang dituju. Perlu diingatkan, tiada istilah ‘kebetulan’, hanya ketetapan saja. Perhatikan sepanjang perjalanan, samada kelajuan, keadaan jalan raya, traffic light dsb, seolah-olah teratur perjalanan sehinggalah sampai di tempat parking.

Selamat beramal.

No comments: