Wednesday, December 19, 2012

Kunci Reiki

-->


Tiada yang ajaib dan magik pada Reiki. Sebagai 'alat' saja untuk kita aplikasikan dalam kehidupan seharian.

Dalam praktik Reiki, amalan KUNCI ini amat penting sekali. Tidak kira samada Anda seorang pengamal tahap biasa ataupun tahap Master. Tanpa amalan KUNCI ini, maka gerbang untuk tenaga mengalir secara maksimum tidak terbuka luas.

1) Tenang – bila kita guna energi haruslah TENANG (wilayah alpha dalam kondisi brainwave kita). Belajar apa saja keilmuan baik metafizik, ilmu hikmah, tenaga dalam, aura, kuasai minda atau apa saja pasti TENANG menjadi KUNCInya.

Banyak cara nak tenang... Antaranya jaga nafas (nafas yg teratur, perlahan, dalam dan lembut dengan niat untuk Tenang) dan juga beserta dzikir (apa-apa dzikir).
2) Ikhlas - tak semestinya dalam Reiki saja. Kita terapkan dalam apa saja. Pemahaman ikhlas yang ringkas adalah tidak mengharap balasan, tidak meng-ungkit2, buat saja Lillahi Ta'ala.
 
3) Pasrah - berserah diri kepada Allah. Bukan kita yang perbuat tapi hakikatnya Allah. Bukan kita, bukan tenaga Reiki yg menyembuhkan, Allah yg sembuhkan. Kita sebagai medium. Senang faham seperti mayat.
Kalau seram sangat bunyinya, baiklah sebagai contoh seperti kita tidur. Bila tidur, apa yang boleh kita buat? Kita dah pasrah@berserah diri kepada Allah dalam persoalan hidup, mati, masalah kerja kewangan itu ini, perasaan resah gelisah itu ini, sakit badan itu ini, gigit nyamuk, semut dsb. Apa kita boleh buat semasa tidur? Apa ada pada kita? TIADA. Ketika itu kita telah PASRAH sepenuhnya kepada Allah.

4) Senyum - Bila dah praktik semua yang di atas, insyaAllah kita akan senyum. Tak perlu nampak gigi pun. :-) Cuba bila kita fikir sesuatu masalah atau sedang runsing, kita senyum... apa rasa? Senyum mesti dari hati... niat untuk tenang. Baru seiring. Nanti jadi senyum kambing pulak ye. :-)

Jadi, dalam praktik Reiki kita makrifatkanlah yang kita tak guna apa-apa kekuatan pun melainkan kekuatan Allah. Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan daya upaya dan kekuatan Allah. Gerak kita gerak Allah (gerak hakikat dari Allah). Supaya kita terselamat dari godaan nafsu dan syaitan.

Intinya, saya harap kita semua dapat praktikkan keempat-empat TIPS dalam praktik Reiki dan juga dalam kehidupan seharian. InsyaAllah.

No comments: