Wednesday, December 19, 2012

Meditasi Umum VS Meditasi Reiki

-->

Tujuan sama, teknik dan implikasinya sedikit berbeza...

Banyak pengamal meditasi sekarang ini mengalami kesulitan dalam menumpukan fikiran (konsentrasi) walaupun sudah sekian lama berlatih meditasi. Walhal mencapai tingkat konsentrasi yang kuat merupakan dasar bagi semua latihan meditasi tingkat yang lebih tinggi.

Dalam tradisi Reiki, mencapai konsentrasi dalam meditasi tidak diperlukan waktu lama, setelah terchannel dengan energi Reiki ketenangan akan segera menyelubungi pengamal Reiki. Dengan ketenangan tersebut, sudah pasti tingkat konsentrasi dalam meditasi akan hadir dan berkembang dengan cepat.

Ada suatu rahsia kecil yang membezakan antara seorang pengamal meditasi 'umum' dan seorang pengamal meditasi Reiki.

Perbezaannya adalah, para pengamal Reiki dapat mengaktifkan kelenjar pinealnya secara cepat dan mudah tanpa perlu melalui proses relaksasi badan dan fikiran terlebih dahulu. Dan hormon melatonin yang dikeluarkan oleh kelenjar pineal secara instant menenangkan saraf-saraf dan otot pengamal.

Inilah yang menyebabkan di antara salah satu sebab mengapa pengamal Reiki lebih cepat mengembangkan konsentrasinya dalam meditasi. Kepada pengamal reiki, amalan meditasi merupakan 'kemestian' pada setiap hari bagi mencapai kesihatan dan kesedaran yang tinggi.

No comments: